skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754
Goed Starten Met E-mail Marketing Deel 1

Als ondernemer wil je goede starten met het inzetten van e-mail marketing. E-mail marketing is al jaren het meest effectieve online marketingmiddel in vergelijking met andere marketingmiddelen die het Internet te bieden heeft. Met een slimme en resultaatgerichte inzet en start zorgt e-mail marketing o.a. ervoor dat je jouw producten of diensten te verkoopt.

In dit eerste blogartikel vertel ik je over de toegevoegde waarde van dit marketingmiddel. Daarnaast wordt je geïnformeerd hoe je door een efficiënte en effectieve inzet van e-mail marketing:

  • (potentiële) klanten bereikt, werft en verleid tot bijv. verkoop, aanvragen, boekingen etc.
  • bestaande klanten bind
  • meer omzet geneert bij bestaande klanten
  • onder de aandacht blijven bij (potentiële) klanten en op welke manier je jouw naamsbekendheid verbeterd

De twee blogartikelen zijn ook interessant voor mensen die al gestart zijn met deze vorm van online marketing.

Het genereren van e-mailadressen

Het beschikken over kwalitatieve e-mailadressen van (potentiele) klanten is een must. Zonder deze adressen maak je een valse start. Hier tips om e-mailadressen met toestemming, dit noemen we een opt-in, te genereren:

  • zet Linkedin, Facebook, YouTube, Twitter in om e-mailadressen te verzamelen.
  • het aanbieden van korting of andere zaken die voor mensen interessant zijn in ruil voor zijn of haar e-mailadres.
  • vraag tijdens een gesprek, bijvoorbeeld tijdens telefoongesprek of tijdens een evenement, of iemand zich wil inschrijven voor jouw mailings. Op deze manier e-mailadressen gegenereren wordt wettelijk goedgekeurd.
  • maak gebruik van een wervende tekst in de handtekening van je e-mails. Voeg een link toe waarmee mensen terecht komen bij webpagina met een aanmeldoptie.
  • een actie met bijvoorbeeld een give-away. Je kunt hierbij denken aan een e-book, checklist of bijvoorbeeld een korting op een dienst of product.
  • door berichten, bijv. cases en filmpjes, alleen beschikbaar te stellen voor mensen die zichzelf hebben aangemeld.
  • als je gebruik maakt van een bedankpagina op je site, deze wordt getoond wanneer mensen iets hebben gekocht, aangevraagd etc., verwijs naar je nieuwsbrief of actie mails etc.

E-mailadressen kopen raad ik je af. Waarom? Je weet vaak niet zeker of voor deze adressen daadwerkelijk toestemming is afgegeven door deze mensen van wie deze e-mailgegevens zijn.

Het is belangrijk dat jij met jouw bedrijf kan aantonen dat:

  • je een aantoonbare zakelijke relatie hebt met iemand waarna je commercieel georiënteerde mails stuurt. Met een getekende offerte of een factuur, die bij voorkeur is betaald, kan je aantonen dat je een zakelijke relatie hebt
  • dat iemand toestemming heeft gegeven om jouw commerciële mails te ontvangen. Je kan deze toestemming aantonen met een opt-in. Stel iemand meld zich aan voor jouw nieuwsbrief dan wordt deze aanmelding bevestigd door een mailtje die je (automatisch) hebt gestuurd t.a.v. deze persoon. Dit noemen we een opt-in mail.

E-mail marketing software

Een advies is voor mailings gebruik te maken van e-mail marketing software. Er zijn meerdere betaalbare en gebruiksvriendelijke software programma’s te koop. Denk hierbij aan:

  • MailChimp
  • ActiveCampaign
  • ConvertKit

Bovenstaande e-mail marketing software zorgt ervoor dat je redelijk gemakkelijk jouw eerste mailing, bijvoorbeeld een nieuwsbrief kan opmaken, deze kan testen, versturen etc. Ook kan je achterhalen met de statistieken wat je concreet hebt bereikt met je mailings. Hoe je op meer resultaat kan sturen. Jouw mailing wordt tevens goed getoond en is bruikbaar op een smartphone of tablet.

Kies voor een wervend en goed inschrijfformulier of aanmeldoptie

Mensen zijn steeds kritischer. Ze laten niet zo maar hun e-mailadres achter. Daarom is het erg belangrijk dat je voor mensen duidelijk maakt wat het hem of haar oplevert wanneer zichzelf aanmelden voor jouw mailings. Zaken waar mensen gevoelig voor zijn:

  • bijvoorbeeld kortingscodes en exclusieve aanbiedingen
  • trends en inspiratie
  • persoonlijk advies

Voeg op je website een aanmeldoptie toe op verschillende plekken. Bijvoorbeeld bij je blog, op een vaste plek op de webpagina’s van je site. Vraag niet teveel informatie van deze mensen! E-mailadres, voornaam en eventueel het geslacht vragen is voldoende. ‘Less is more’ en zorgt voor meer e-mailadressen etc.

Een formulier of aanmeldoptie moet genoeg opvallen om zich te onderscheiden, maar kies wel voor dezelfde huisstijl als je website. Kies voor de juiste kleur en of grootte. Mocht je twijfelen maak dan twee varianten en test op welke variant je de beste resultaten behaald. Dit noemen we een A/B test. De variant met de beste resultaten zet je uiteindelijk op je website.

In het tweede blogartikel neem ik je mee in de principes van een goede opbouw van je e-mail en de content die je kan gebruiken. Hoe doe je dit? En wat raden we je aan of af? Maar ik vertel je ook meer over het meten van je e-mail resultaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top