skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754
Goed Starten Met E-mail Marketing Deel 2

In mijn eerste blogartikel over goed starten met e-mail marketing vertelde ik je meer over hoe je kunt starten met e-mail marketing en wat je hiervoor nodig hebt. In deze blog, deel 2 van goed starten met e-mail marketing, ga ik nog meer tips om e-mail marketing efficiënt en succesvol in te zetten.

Het inzetten van betrouwbare afzenders

Om e-mail marketing resultaatgericht in te zetten is het erg belangrijk om in de afzender van je mailings slimme en goede keuzes te maken. Uit onderzoek blijkt dat mensen bij mailings kijken naar de afzenders en onderwerpregel van e-mails. Dat is bijvoorbeeld de reden dat Zalando in haar mailings Anne gebruikt. Vrouwennamen kunnen ervoor zorgen dat e-mailings sneller worden geopend.

Afzenders die vaag en onbetrouwbaar overkomen kunnen ook door SPAM filters worden geblokkeerd. Dus nog een goede reden om hierop in te spelen. Jouw mail kan hierdoor niet bij jouw doelgroep(en) terecht komen.

Afzendadressen die we adviseren niet in te zetten zijn bijv.:

nieuws21#@site.nl

inboxmarcom@site.nl

noreply@site.nl

Afzendadressen die we adviseren wel in te zetten zijn bijv.:

anne@zalando.nl

mailing@site.nl

Het gebruiken van wervende & attractieve onderwerpregels 

Een mail waarvan de onderwerpregel wervend en aantrekkelijk is wordt sneller gescand en geopend door de ontvangers van jouw mailings. Hier een aantal tips voor onderwerpregels:

  • hou rekening met smartphones. Hanteer hiervoor max. 35 karakters. Dit is inclusief spaties, punten etc.
  • op PC’s (en tablets) hanteer max. 50 karakters.
  • gebruik humor. Dit kan kritische lezers sneller over de streep halen jouw mails te lezen.
  • maak onderwerpregels op zoals kranten haar krantenkoppen inzetten.
  • toon datgene in de onderwerpregel dat als eerste wordt getoond in je mailing.

Enkele dont’s voor onderwerpregels:

  • alleen maar gebruiken van HOOFDLETTERS. Dit kan schreeuwerig overkomen en bepaalde SPAM filters kunnen hierdoor negatief getriggerd worden.
  • nieuwsbrief september 20..
  • het herhalen van de afzendernaam. Deze zien de ontvangers van je mailings al.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je de inhoud van je nieuwsbrief aan laat sluiten op de berichten. Voor ontvangers van je mailings zijn bepaalde onderwerpen interessant. Bijvoorbeeld:

  • productinformatie
  • product releases
  • een aanbeveling van een klant

Vergeet niet om ook de lezer te vragen wat hij interessant vindt. Door van deze mensen te leren kun je jouw e-mailcmarketing optimaliseren.

What’s in it for me? Speel in op de wensen van je ontvangers

Een ontvanger van je mailings wil weten wat er voor hem inzit als hij zich inschrijft voor je mailings.

Zalando vraagt bij het aanmelden of je een man of een vrouw bent. Dat is een erg slimme actie. Hiermee krijgt een man en een vrouw datgene gemaild dat aansluit op zijn of haar interesse.

Wat ook een aanrader is om aan mensen te vragen hoe vaak ze jouw mailings willen ontvangen. Dus dat er een bepaalde frequentie kan worden aangeven. Dus of ze een mailings 1x per 2 weken of 1x per maand willen ontvangen. Daarnaast is het een advies om te achterhalen welke informatie interessant is voor de ontvangers. Deze info kan worden achterhaald bij een aanmeldpagina of na aanmelding.

Een goed ontwerp van je mailings

Om een mailing effectief en aantrekkelijk te maken is er goede inhoud nodig. Niet alleen in tekst, maar ook in beeld. Een mooie presentatie met plaatjes maakt sneller indruk dan alleen tekst. Visualisatie beïnvloed namelijk de emoties van de lezer. Plaatjes trekken mensen in teksten. In e-mailmarketing software kun je kiezen uit een e-mail templates waarin je:

  • plaatjes
  • teksten
  • links
  • video’s

en nog veel meer andere dingen kan opnemen.

Mailings worden ook veel op smartphones en tablets gelezen. Het is daarom belangrijks dat je een e-mail template kiest die gebruik maakt van een techniek de responsive heet. In MailChimp is het mogeijk om een mail op te maken die goed te lezen en te gebruiken is op mobiele apparaten.

Voor de lezer is het belangrijk dat het een overzichtelijke e-mail is. Gebruik een template waarin je duidelijk het onderscheid terugziet tussen de verschillende onderdelen. Daarnaast plaatst je de belangrijkste berichten bovenaan. Mocht je veel berichten hebben maak dan een overzicht boven aan de e-mail. Je geeft de lezer hiermee gemak doordat hij snel een keus kan maken.

Verzend regelmatig mailings op de juiste tijdstippen en dagen

Om ontvangers van je mailings loyaal te maken is het een goede keuze om regelmatig een e-mail te verzenden. Kies bijvoorbeeld een vaste dag. Dan weet een abonnee wanneer jouw e-mail komt. Daarnaast is het voor jezelf makkelijker om het proces eromheen in te richten en te plannen.

Niet alleen de dag, maar ook het tijdstip is belangrijk voor de verzending. Aan de hand van de statistieken in je e-mailsoftware kun je meten wanneer abonnees je e-mails lezen. Probeer dit eens op verschillende dagen en tijden. Of kies een doelgroep waar je een bericht naartoe stuurt. Dit zijn allemaal aspecten die invloed hebben op je resultaten.

Het versturen van commerciële mailings op maandag is geen aanrader voor de zakelijke markt. Het versturen van commerciële mailings rond 7.30 uur en na 19.30 uur is een advies wanneer je consumenten wil bereiken, verleiden etc.

Ontvangers van je commerciële mailings moeten zich kunnen afmelden

Wanneer iemand zich wil afmelden voor jouw mailings dan is het belangrijk dat je een afmeld optie aanbied in jouw mails. Dit is zelf wettelijk verplicht. Het is ook belangrijk dat iemand die zich afmeld ook daadwerkelijk geen commerciële mailings meer van jouw bedrijf ontvangt.

Meten is weten en biedt belangrijke kansen

Om echt de resultaten te achterhalen en je mailings te optimaliseren moet je meten. Let hierbij op

  • het aantal verzonden mails.
  • het aantal hard (een mailadres is niet juist) en soft bounces (mailbox is bijv. vol).
  • het aantal geopende mails.
  • het aantal kliks op links etc. in je mails.
  • het aantal uitschrijvingen.
  • webbezoek verkeer n.a.v. een mailings.
  • de conversie ratio van mailings. Bijv. 100 aanvragen, 300 downloads van een PDF-bestand.

Als je de aantallen weet kun je analyseren waardoor je resultaten ontstaan of kansen laat liggen. Ligt dit aan de inhoud van de berichten die je verzendt? Voldoen je berichten aan de behoefte van je abonnees?

Daarnaast is het belangrijk om de volgende zaken te testen:

  • afzender van mailings. Hier kijken ontvangers vaak als eerste na.
  • toon, schrijfwijze (bijv. grappig, actie gericht etc.) en de opbouw van webteksten.
  • dagen en tijdstippen.
  • komt je mail aan in Outlook of Gmail. Met name belangrijk voor de consumentenmarkt.
  • is je mail goed te lezen en te gebruiken op een smartphone of tablet.

Stel dat een ontvanger of ontvangers zich afmelden, achterhaal de reden waarom ze dit Je kunt dit doen door een speciale pagina in te richten. In de meeste e-mailsoftware is zo’n functionaliteit en pagina aanwezig. Hiermee kan je de redenen van het afmelden voor je mailings goed achterhalen.

Tips om je website te verbeteren voor een mailing
Als je een mailing verstuurt, denk dan ook aan de webpagina of pagina’s waar webbezoekers terecht komen! Deze webpagina’s moeten goed aansluiten op het bericht of berichten die je hebt verstuurd t.a.v. je (potentiele) klanten.

Ik hoop dat deze blog je verder helpt bij het goed starten met e-mailmarketing. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top