skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754
Goed Starten Met Google Adwords

Als ondernemer wil je graag meer van je producten of diensten verkopen. Google biedt bedrijven d.m.v. Google Adwords verschillende advertentiemogelijkheden aan om meer omzet te genereren.

Om goed te starten te met Adwords campagnes leg ik je in dit blogartikel uit hoe je Adwords campagnes slim opzet en goede keuzes maakt. Campagnes implementeert en optimaliseert. Door de stappen van de blogartikelen te volgen maak je een goede start met Google Adwords. Ga je slim om met je advertentiebudget en tijd.

Wat Adwords is en de mogelijkheden die Google aanbiedt 

Google Adwords zorgt ervoor dat je jouw producten of diensten kan promoten

in de gesponsorde zoekresultaten van Google. Wanneer jouw Adwords advertentie wordt getoond in Google, en er wordt door webbezoekers niet geklikt op je Adwords advertenties, dan betaal je als adverteerder geen advertentiekosten aan Google. Dit Google advertentiesysteem werkt op basis van een businessmodel genaamd kost per klik of Cost Per Click (CPC). Dus je betaalt alleen wanneer er op je advertenties wordt geklikt door webbezoekers. In Bing kan je ook zoekmachine advertenties inzetten.

Wil je op een bepaalde zoekwoorden bij de betaalde zoekresultaten getoond worden, bij bijvoorbeeld de eerste vier gesponsorde zoekresultaten, dan moet je daarvoor een bepaald kost per klik bedrag betalen. De bedragen voor de Cost Per Click tarieven starten vanaf 0,01 eurocent. Er wordt een veilingsysteem ingezet. Dit betekent vaak in theorie, wie betaalt wie bepaalt. Dit kan betekenen dat je concullega op bepaalde zoekwoorden een nummer 1 positie heeft. Het is mogelijk dat jij deze nummer 1 positie snel overneemt. Dit door meer te betalen dan jouw concullega, beter presenterend Adwords campagnes in te zetten.

Google Adwords biedt de volgende advertentie opties aan:

  • Google zoeknetwerk. Hiermee adverteer je in de gesponsorde zoekresultaten van Google en op partnersites. Dit zijn sites waarmee Google samenwerkt.
  • Google displaynetwerk. Via deze optie plaats je Adwords tekstadvertenties en banners op andere sites dan in de zoekmachine resultaten van Google.
  • Google Shopping. Deze optie is bedoeld voor webshops die haar assortiment wil promoten in de gesponsorde resultaten van Google.
  • Adverteren met video’s. Deze advertentie optie zorgt ervoor dat je jouw video op bijv. YouTube en andere sites, deze sites maken onderdeel uit van het displaynetwerk, promoot.
  • Het promoten van mobile apps. Deze optie is handig voor bedrijven die mobile apps aanbieden. Hiermee kan je een mobile app promoten.

De toegevoegde waarde van en toepassen van een zoekwoordenonderzoek

We adviseren voordat je met Google Adwords gaat starten een paar zaken voorafgaande te onderzoeken en uit te werken. Waarom? Door te onderzoeken wat voor een zoekopdrachten je (potentiële) klanten gebruiken in zoekmachines, ga je zoekmachine adverteren efficiënter en resultaatgerichter inzetten. Ga je meer resultaat halen uit je investering in dit marketingmiddel.

Een goede tool om het zoekgedrag van webbezoekers te achterhalen is de Adwords zoekwoordenplanner. Hiermee kan je achterhalen op welke wijze mensen zoeken naar jouw producten of diensten. Wil je meer weten over een zoekwoordenonderzoek? Lees dan dit artikel; goed starten met zoekmachine optimalisatie deel 1.

Zaken om te achterhalen en keuzes in te maken

Het is belangrijk om nog andere zaken te achterhalen naast de zoekwoorden die je wil gaan inzetten waarmee je (potentiële) klanten gaat verleiden. Een advies is om te bepalen welke producten of diensten je het eerst wil gaan promoten met zoekmachine adverteren? Start met die producten of diensten die vanuit commercieel oogpunt het meest interessant zijn. Waar bijvoorbeeld:

  • de meeste marge op zit;
  • waar een actie voor loopt;
  • waarmee je nog niet goed vindbaar in de natuurlijke zoekmachine resultaten.

Wanneer je jouw eerste campagne gaat opzetten is het goed om te kijken waar jouw doelgroep of doelgroepen gevestigd zijn. Het is mogelijk om je advertenties lokaal, regionaal, landelijk en internationaal te gaan inzetten. Wees kritisch waar de meest interessant groep (potentiële) klanten van je gevestigd is die je producten of diensten wil gaan kopen of al afneemt.

Bepaal welk budget je wil gaan investeren in zoekmachine adverteren met Google of Bing. Stel je wil 20 EURO per dag investeren, vraag jezelf af welk dagbudget je wil investeren in bijvoorbeeld product X of Y, dienst A, B of C. In Google geeft je inzichten wat voor een advertentiebudget je voor deze vorm van marketing kan gaan inzetten. Een goede tool hiervoor is de Adwords zoekwoordplanner.

Stel je de vraag of jouw doelgroep op alle dagen van de week je site bezoekt? Deze informatie kan je achterhalen in Google Analytics. Stel dat je site met name wordt bezocht op maandag t/m vrijdag, dan kan je ervoor kiezen om jouw Adwords campagne of campagnes niet actief te laten zijn op zaterdag en zondag.

We adviseren de meeste organisaties om het zoeknetwerk in te zetten. Waarom? Deze advertentie optie heeft bewezen om voor de meeste organisaties bij te dragen tot de meest conversie. Denk hierbij aan aanvragen, verkopen, boekingen, downloads etc. Wanneer je jouw producten verkoop met een webshop dan raden we je aan om gebruik te maken van Google Shopping en/of het zoeknetwerk.

Een actie die we je aanraden is om een advertentietegoed van 75 euro te regelen door te bellen met Google via 0800-2658525. Dit tegoed kan je alleen van Google krijgen wanneer je nog geen Adwords campagne hebt geactiveerd. Je bereid bent zelf 25 euro te investeren hierin. Je start dan met een Adwords advertentiebudget van 100 euro. Dus die 75 euro is snel verdiend ; )

Back To Top