skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754
Goed Starten Met Social Media

Goed starten met het resultaatgericht en efficiënt inzetten van social media? In dit blogartikel reik ik je handvatten aan, geef ik voorbeelden waar jij als ondernemer snel je voordeel mee gaat doen wanneer je wil gaan starten met, meer uit social media wil gaan halen. De zaken die ik bespreek in dit artikel zijn ook interessant voor mensen die al actief zijn met social media middelen zoals bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Twitter etc.

Een slimme- en resultaatgerichte inzet van social media kan onder andere zorgen voor meer verkoop van je producten of diensten. Daarnaast is dit medium o.a. interessant voor:

  • het genereren van mond-tot-mond reclame;
  • het werven van nieuwe klanten en binden van bestaande klanten;
  • bieden van klantenservice;
  • het beter vindbaar worden in Google;
  • e-mailadressen werven en nog veel meer.

Om deze doelen te bereiken moet je aan de slag! Hoe je goed start met social media maakt lees je in dit blogartikel.

Social media is een goede keus voor grote en kleine bedrijven. Waarom? Veel (potentiële) klanten maken dagelijks gebruik van social media middelen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Snapchat en Nederlands populairste social media kanaal Whatsapp. Veel Nederlandse webbezoekers zijn zowel privé als zakelijk actief op social media. Dus daar liggen kansen voor ondernemers! Je hebt hier een kans met een groot bereik (!) om je producten of diensten te promoten.

Als ondernemer wil je slim omgaan met je tijd, energie en geld. Daarom is het maken van goede en resultaatgerichte keuzes met een social mediaplan een aanrader. En zo’n plan hoeft geen dik boekwerk te worden! Zie dit plan als een goed hulpmiddel om succesvol en slim bezig te zijn en te blijven met social media. Social media combineren met andere marketing middelen is een advies.

Een social mediaplan opstellen

Door onderstaande stappen te doorlopen en te beschrijven zet je een goede stap in het maken van een plan:

  • Wat zijn je organisatie doelen? Bijvoorbeeld een omzet van 300.000 EURO in het jaar 2016, een klanttevredenheid van een 8,5, winstverhoging van 5% t.o.v. 2015 etcetera.
  • Wie zijn je doelgroep of doelgroepen? Bijvoorbeeld woonachtig in de provincie Utrecht. In de leeftijd 28 t/m 54 jaar die een eigen bedrijf hebben en die hun bedrijf willen laten groeien.
  • Wat is je afzetgebied? Social media is in principe een medium waarmee je wereldwijd mensen kunt bereiken. Het is ook mogelijk om je (potentiële) klanten lokaal, regionaal en in Nederland te bereiken met social media advertising. Je kunt specifiek aangeven welke mensen je wilt bereiken in welke plaats etcetera. Dit is een aanrader!
  • Hoe wil je deze doelgroepen bereiken, waar zijn ze aanwezig op social media? Bijvoorbeeld je doelgroep is actief op Facebook, YouTube en Instagram. Dit kan je online onderzoeken en navragen bij je (potentiële) klanten.
  • Wat zijn je social media doelen? Bijvoorbeeld nieuwe klanten werven, mond-tot-mond reclame, online verkoop van producten, ..
  • Hoe wil je social media inzetten? Bijvoorbeeld 3 updates plaatsen per week in 2016 op Facebook die een product of dienst verkopen. Een Facebook update bestaat uit bijvoorbeeld een foto, korte tekst, een link naar je site.
  • Analyseer je concurrent op social media. Zijn deze actief en succesvol hierdoor? Bijvoorbeeld een concullega die actief is op Facebook en YouTube. Deze concullega werkt met video’s die veel worden bekeken en geliked en gedeeld. Verkoopt hierdoor zijn producten aantoonbaar.
  • Kies welke social media kanalen je gaat gebruiken. Bijvoorbeeld Facebook, YouTube en LinkedIn.
  • Bepaal wanneer je welke content je plaatst. Voorbeeld van content zijn: video, tekst, foto’s en links. Deze content plaatsen op vaste dagen en bepaalde tijdstippen gedurende de week.
  • Bepaal hoe je de (organisatie- en social media) doelstellingen gaat meten. Meet geregeld, zodat je weet wat succesvol is.

Wanneer je antwoord hebt op bovenstaande vragen dan kan je deze informatie ook gebruiken voor een marketingplan.

Waar gebruik je social media voor?

Wanneer je een bericht plaatst of deelt op social media vraag je dan iedere keer af of jouw doelgroep deze berichten graag leest? Of dit voor hen interessant is? Is dit niet zo, dan kan er een negatieve beleving ontstaan! Dan steek je tijd in het maken van o.a. foto’s, video’s en teksten die niet worden gezien door je (potentiële) klanten. Onderzoek welke content voor jouw (potentiële) klanten interessant en relevant zijn. Dit kan je online onderzoeken of navragen bij je doelgroepen.

Zaken die populair zijn op social media zijn filmpjes en video’s. Deze vormen van content zeggen meer dan duizend woorden. Een insteek van foto’s en video’s die grappig zijn, luchtig of die mensen helpen scoren goed. Via YouTube kan je gratis je filmpjes bewerken. Ook kan door middel van Instagram foto’s worden bewerkt. Dit is een aanrader wanneer je jouw foto’s wilt plaatsen op Instagram. Een foto die op Facebook zorgt voor likes, reacties en delen hoeft niet goed te werken op Instagram. Dit zijn verschillende mediums. Werken met hashtags (bijvoorbeeld #socialmedia) op Instagram en Twitter is een aanrader. Hiermee kan je ervoor zorgen dat je een grotere groep mensen op het internet bereikt. De hashtags worden tenslotte gebruikt om te zoeken naar bepaalde onderwerpen.

Ga actief in gesprek met je (potentiële) klant

Social media is een snelle manier van communiceren. Het gaat niet alleen om wat je zelf te vertellen hebt! Reacties op social media geven je de kans om in gesprek te gaan met je (potentiële) klanten. Actief en vlot reageren kan een positieve ervaring zijn om webbezoekers mee te bereiken, te verleiden en te binden aan je bedrijf. Wat er over jouw bedrijf, producten of diensten wordt gezegd is goed te monitoren met betaalbare webtools zoals bijvoorbeeld Hootsuite en Tweetdeck. Door te werken met zulke tools kan je tijd en geld besparen. En je kunt hiermee een goede klantenservice bieden.

Wanneer ben je onderscheidend voor klanten?

Zorg er altijd voor dat je berichten, bijvoorbeeld Facebook updates of tweets op Twitter, kloppen. Eenmaal online is het moeilijk om een fout recht te zetten. Leef je in de (potentiele) klant in als deze reageert en een vraag of klacht heeft en biedt de oplossingen op het social media kanaal waar hij of zij reageert. Daarnaast is het belangrijk dat je berichten goed schrijft en ook eerlijk bent in je antwoorden. Gebruik hierbij geen ingewikkeld taalgebruik. Hou het simpel. En gebruik humor op het juiste moment.

Een zeer belangrijk doel is om zoveel mogelijk van je (potentiële) klanten te bereiken met social media. Je gaat meer mensen online bereiken door voor deze mensen interessante en relevante informatie te bieden. Wanneer mensen je content, bijvoorbeeld een video op YouTube, gaan liken, hierop gaan reageren, dit gaan delen. Dat is een goede manier om het bereik van je social media inzet te verhogen.

Social media betekent dat je eerst het nodige moet geven voordat je kan oogsten. Denk hierbij aan het geven van tips die mensen helpen om een probleem op te lossen. Die zorgen voor gemak, bijv. het geven van tips over het snel en goed installeren van een batterij in een iPhone, en plezier. Een advies is om de social media kanalen van Coolblue en Schorem te volgen. Deze organisaties hebben goed door hoe je dit online marketing middel succesvol, resultaatgericht en dus slim moeten inzetten.

Blijf actief op social media

Als je begint aan social media is het belangrijk dat je actief blijft. Bepaal in je weekplanning hoeveel tijd je hier per dag aan besteed. Bijvoorbeeld 5 keer per week 35 minuten per dag. En reageer daarbuiten natuurlijk wel op een vraag, compliment of een klacht.

Je hoeft met je bedrijf niet op elk social media kanaal actief te zijn. Wees alleen op die social media kanalen actief waar jouw (potentiële) klanten aanwezig zijn. Kortom focus!

Sturen op ondernemersresultaat met meten, analyseren, testen en optimaliseren

Kijk regelmatig in de statistieken van bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en YouTube. Waarom? Door deze cijfers goed te bestuderen kan je achterhalen welke content, die je plaatst op deze social media kanalen, werkt of niet? Kortom; bereiken, werven en verleiden we webbezoekers?!

Achterhaal ook op welke dag of tijdstip je content de meeste mensen bereikt. Je kan door middel van testen achterhalen welke content goed werkt. Dus zorgt voor likes, reageren, delen, verkoop etc. Dit testen kan ook zorgen dat je weet op welke dag en tijdstip je het beste bijvoorbeeld een Facebook update kan versturen inzake het bereik en het behalen van voor jouw bedrijf interessante doelen.

Ook adviseren we je om gebruik te maken van de Google URL maker en Google Analytics. Deze gratis tool combineren met de statistieken van de genoemde social media kanalen is zeer efficiënt en effectief. Met deze tools achterhaal je via welke marketing kanalen mensen op je site komen. Of je hen verleid tot een online aanvraag, verkoop, boeking etcetera.

Wil je meer van je producten of diensten verkopen met social media? Volg dan onze social media training! 

Bij het Hart voor het ondernemerschap bieden we een praktisch ingestoken en resultaatgerichte 2-daagse social media training aan. Tot ziens?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top