skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754

Wat is een landingspagina?

De landingspagina is de plek binnen jouw website waar je bezoeker op terecht komt als hij op een advertentie, of e-mailbutton klikt. Negen van de tien keer maak je die advertentie, om de klant vervolgens iets te laten doen (kopen, gegevens achterlaten). Op de landingspagina wil je dus zorgen voor conversie. Het is belangrijk je landingspagina goed te laten matchen met de e-mail of advertentie waar je bezoeker vandaan komt. Zorg voor een eenheid in design, beeld, kleur en taalgebruik. Je herhaalt niet te veel inhoud, maar laat in beeld, stijl en ontwerp wél zien dat de pagina past bij de voorgaande uiting.
Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Het hoofdmenu biedt je altijd aan, maar alle andere toeters en bellen (crosslinks, andere producten, blogs) van jouw website laat je weg. De schrijfstijl is actief en activerend. Zo beschrijf je helder het product, de totaalprijs en actievoorwaarden. En tot slot maak je een duidelijke button met daarop de gewenste actie (call-to-action).

Wat is een salespagina?

De salespagina is niet het winkelmandje en de kassa van jouw website, maar juist de productpagina. Het is de pagina waarop je bezoeker besluit dat hij het product (of dienst) wil kopen bij jou. Een goede salespagina is te herkennen aan een hoog conversie percentage. Ben je niet tevreden, experimenteer dan met een andere lay-out, tekst of beeld.
Over het algemeen is een salespagina te herkennen aan de duidelijke button (call-to-action) met ‘koop nu’, ‘direct afsluiten’ of ‘in winkelmandje’ erop. Dat is waar de hele pagina om draait. Maak dat duidelijk door heldere titels en kopjes. Geef je bezoeker alle informatie op de pagina over het product. Zorg dat hij daarvoor niet van de pagina af hoeft. Maak het de klant makkelijk om jouw product te kopen. Op een smartphone of tablet werkt niet elk design. Zorg dus voor een responsive webdesign. Loop ten slotte zelf het hele koopproces eens door. Zo zie je wat je bezoeker ervaart en of het proces duidelijk genoeg is.

Wat is ‘On page’-optimalisatie?

Onder ‘on page’-optimalisatie wordt alle optimalisatie verstaan in de zichtbare content van een webpagina. Alles wat jouw gebruiker ziet en ervaart. Uiteraard kun je jouw content op verschillende manieren optimaliseren. Het is van belang evenwicht te bewaren in de verschillende optimalisaties, zodat het eindresultaat nog steeds een mooie en leesbare pagina blijft. Dit zijn de meest voorkomende optimalisatie doelen:

• Je wilt zorgen dat jouw webpagina zo hoog mogelijk te vinden is op de zoekresultaten pagina. Dit kun je realiseren door in de leesbare teksten duidelijke focus aan te brengen en de keywords waarop je gevonden wilt worden terug te laten komen in de tekst en in de kopjes. Daarnaast helpt het om ook echt duidelijke uitleg en inhoud te bieden over het onderwerp waarop je gevonden wilt worden.
• Elke webpagina heeft een doel, dat kan informeren zijn, maar ook verkopen of inschrijven voor een online seminar. Door te meten hoeveel procent van de bezoekers op de pagina dit ook daadwerkelijk doet, weet je jouw conversie. Het optimaliseren kun je doen door je knoppen duidelijker te maken, minder afleidende teksten te plaatsen, weinig links aan te bieden die jouw bezoeker ergens andere heenleidt etc.

Je webpagina is onderdeel van de totaal beleving van de bezoeker. Hij is op zoek naar een dienst of product en de pagina is een van de contact momenten die je hebt in jouw dienstverlening. Je kunt de hele customer journey in kaart brengen en bepalen of de pagina positief of negatief bijdraagt aan de CES (customer effort score, hoeveel moeite moet de klant doen). ‘On page’-optimalisatie bestaat dan vaak uit beter leesbare en scanbare content, stappenplannen, een video met ‘how to’, informatie over wat de klant mag verwachten als hij jouw product of dienst online koopt etc. Gebruiksgemak en service zijn hier de sleutelwoorden. Een goede customer journey draagt bij aan je verkoopresultaten.

Wat is storytelling?

Mensen zijn van nature verhalenvertellers. Onze hersenen onthouden samenhangende verhalen beter dan losse feiten. Het is dan ook niet vreemd dat er een soort ‘storytelling renaissance’ gaande is: mensen hebben in dit digitale tijdperk steeds meer behoefte aan authentieke verhalen.
Die verhalen kun je vertellen door middel van storytelling (letterlijk: het vertellen van een verhaal). Door woorden en beelden te gebruiken, vertel je een verhaal wat makkelijk overdraagbaar is en blijft hangen. Hiermee schep je een band met je lezer en begeleidt je hem als klant op zijn route naar de uiteindelijke aankoop van je product.
Storytelling wordt steeds populairder in de (internet) marketing. Door een goed, authentiek verhaal neer te zetten over je bedrijf leren je klanten je beter kennen en zullen ze je makkelijker vertrouwen. Het allerbelangrijkste in je verhaal is ‘waarom doe je wat je doet?’ Denk aan de volgende punten:
• Het verhaal staat op zichzelf en heeft een duidelijk begin, midden en einde
• Het verhaal heeft een hoofdrolspeler, een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een dilemma, worsteling of conflict, tegenstanders en helpers. Alles wat je ook in een ‘gewoon’ verhaal tegen zou komen zit erin
• Je verhaal moet authentiek zijn: vertel de waarheid!
• Je verhaal is persoonlijk
Het verhaal prikkelt de klant en doet iets met hem: het roept een emotie op of zet hem aan tot actie.

Wat is content marketing?

Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij voor de klant waardevolle content (inhoud of informatie) wordt gemaakt en gedeeld. Het doel van content marketing is om een gespecificeerde doelgroep aan te trekken en om te zetten naar klanten. Bij content marketing staat niet je product, maar het probleem of de behoefte van je klant centraal. In de content die je maakt, deel je dus waardevolle kennis die jij bezit en waarmee je klant zijn probleem kan oplossen of behoefte kan invullen. Je klant leert je kennen als iemand die oplossingen aandraagt en bouwt een band met je op. Wanneer je hem dan uiteindelijk een product aanbiedt, zal hij gemakkelijker overgaan tot aankoop.

Er zijn verschillende middelen die je kunt inzetten voor content marketing:

• How-to’s
• E-books
• FAQ’s (veel gestelde vragen)
• Webinars
• Een begrippenlijst
• Video’s
• Podcasts
• Opiniestukken
• Whitepapers

Wat is een testimonial?

Een testimonial is een (veelal) positief citaat of kort bericht van klanten van je bedrijf. Deze berichten plaats je op je website, op je social media of in je nieuwsbrief om de geloofwaardigheid van je bedrijf of product te vergroten.
Een goede testimonial legt uit hoe jouw product of dienst je klant heeft geholpen bij het oplossen van zijn probleem. Het is als het ware een sociaal bewijs van goedkeuring. Potentiële klanten nemen immers eerder van een ervaringsdeskundige aan dat je goed bent in je werk dan van jou zelf. Je kunt een testimonial vergelijken met mond-tot-mond reclame.

Wat is een infographic?

Een infographic combineert tekst met beeldmateriaal zoals foto’s en grafieken. Hierdoor kun je je verhaal sneller en duidelijker vertellen. Een infographic kan onderdeel zijn van een geheel, waarbij je de beelden of grafieken gebruikt om je tekst te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan een verkiezingsuitslag, waar naast de tekst een grafiek getoond wordt met daarin het stemgedrag per gemeente.
Een infographic kan echter ook op zichzelf staan. Het is dan vaak een grotere afbeelding waarin meerdere foto’s, grafieken en schema’s worden gecombineerd met tekst om een duidelijke boodschap over te brengen. Infographics zijn makkelijk te delen en daarom een krachtige marketingtool. De informatie kan op speelse en creatieve manier gedeeld worden:
• De lezer ziet in één oogopslag alle informatie
• Makkelijk te delen op social media
Veel mensen zijn visueel ingesteld en lezen, onthouden en geven informatie makkelijker door wanneer deze niet alleen in tekst, maar ook in beelden uitgelegd wordt
Zoekmachines ranken sites die veel traffic krijgen automatisch hoger, dus als je een goeie infographic maakt die veel bezoekers naar je site trekt, komt je website ook nog eens hoger in de ranking.

SOCIAL MEDIA
ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE
E-MAIL MARKETING
CONTENT

Back To Top