skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754

Wat betekent Opt-in?

Als een e-mail gebruik maakt van een opt-in aanbod, dan betekent het dat je bezoeker actief en expliciet zijn toestemming moet geven om deze of volgende e-mails te ontvangen. Het vinkje voor een nieuwsbrief staat bijvoorbeeld standaard uit en de klant moet het zelf op ‘aan’ zetten. Of de klant moet zelf zijn e-mailadres aan jou geven.
Vanuit de e-mailrichtlijnen van de DDMA gebruik je opt-in voor bijna alles, waar de klant nog niet eerder expliciet of contractueel toestemming heeft gegeven. Bij prospects is dit al helemaal verplicht.
Nadat je een opt-in hebt verkregen moet je vastleggen wanneer en waarvoor de klant toestemming heeft gegeven. Dit moet je kunnen tonen bij een controle door de Autoriteit Consument en Markten (ACM). Denk ook aan het actief aanbieden van het een afmeld-knop voor alle e-mailbenaderingen.

Wat betekent Opt-out?

Bij opt-out in e-mailmarketing mag je de klantgegevens en zijn e-mailadres gebruiken voor benaderingen, zonder dat hij daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven. Je gaat er dan vanuit dat de klant akkoord geeft, tenzij hij dat actief intrekt. Zo mag je een bestaande klant ongevraagd benaderen voor informatie over het product wat hij bij jou heeft. Je mag de klant ook benaderen met andere aanbiedingen van jezelf, als hij jou zijn adres heeft gegeven. Prospects mag je juist alleen aanbiedingen sturen met een opt-in.
Opt-out wordt ook gebruikt door bij de aankoop van een product het vinkje voor de nieuwsbrief alvast aan te zetten. Als de klant het niet uitzet, dan gaat hij akkoord. Uiteraard blijf je bij al deze mails de klant de mogelijkheid bieden om zich voor bepaalde of alle e-mailbenaderingen uit te schrijven.
Lees bij twijfel de e-mailrichtlijnen van de DDMA vooraf goed door. Boetes die de Autoriteit Consument en Markten (ACM) uitdeelt zijn niet mals, als er terechte klachten komen. De lijn die je mag bewandelen is heel dun bij e-mailmarketing. Informeer jezelf over de regels en pas deze toe. En bij twijfel: vraag advies van een jurist die de telecommunicatiewet goed kent.

Wat is marketing automation?

Marketing Automation is het automatiseren van de hele keten die je (potentiële) klant doorloopt, vanaf het moment van kennismaking met je bedrijf of product naar de aankoop van je dienst of product en dan door tot het moment dat hij zelf anderen gaat enthousiasmeren over je bedrijf of product. Je bouwt hiermee een uitgebreid profiel op van je klant.
Marketing automation helpt je potentiële klanten bij hun zoektocht naar het voor hen juiste product. Door ze op het goede moment van de juiste informatie te voorzien, is de kans groter dat ze klant worden bij je. Dit doe je door een geautomatiseerde dialoog te voeren met je klant. Op basis van vraag en antwoord krijg je zo een duidelijk beeld van wat je klant wil en weet het systeem dat je gebruikt automatisch wat de volgende stap is.
De kracht van marketing automation zit hem aan de ene kant in de automatisering – waardoor je niet zelf hoeft bij te houden wat je klant doet en welke stap daarop moet volgen – en aan de andere kant biedt het consistentie en ondersteuning aan je klanten.

Wat is een marketingfunnel?

Een marketingfunnel is als het ware een trechter waar je potentiële klant doorheen beweegt. In deze funnel warm je hem op om uiteindelijk een betalende klant te worden. Bezoekers die geen klant willen of kunnen worden blijven halverwege de trechter steken. Dat scheelt je een hoop tijd, aandacht en energie die uiteindelijk toch niets opbrengt.
Beeld je even een trechter in: die gaat van breed naar smal. In dit eerste deel zitten dus de meeste mensen. Dit zijn bezoekers, van wie de aandacht is getrokken door het delen van veelal gratis, maar enorm waardevolle producten. Denk hierbij aan blogs, whitepapers, video’s, een gratis e-book of een gratis webinar.
Een stapje verder in de funnel wordt een bezoeker een lead (een potentiële klant). De klant die bijvoorbeeld zijn e-mailadres aan je geeft voor je gratis e-book, is al een lead.
Weer een stap verder wordt je lead een prospect: een gekwalificeerde lead. Dit is iemand die op de hoogte is van je aanbod, doordat je hem (herhaaldelijk) een aanbieding stuurt per mail. Deze klant krijgt nog steeds veel gratis content – zoals blogs en webinars – maar wordt er langzaamaan ook op voorbereid om een kopende klant te worden doordat hij zich bewust wordt van wat je nog meer te bieden hebt.
Helemaal onderin de trechter, waar deze het smalst is, bevinden zich je kopende klanten. Deze hebben de hele funnel doorlopen en zijn zo enthousiast over je ‘gratis’ producten, dat ze bereid zijn om je eindproduct van je te kopen.
De cijfers spreken voor zich: 2% koopt na het eerste contact, 3% na het tweede contact, 5% na het derde contact, 10% na het vierde contact en 80% na het vijfde tot twaalfde contact! Het is dus erg belangrijk om je potentiële klant herhaaldelijk waardevolle informatie toe te sturen.

Wat is een lead?

Een lead is een persoon die mogelijk interesse heeft in jouw diensten. Warme leads zijn mensen waarvan bekend is dat ze interesse hebben in jouw producten of diensten. Denk aan frequente bezoekers van Funda, als jij hypotheekadvies verkoopt, of mensen die googlen op ‘product X kopen’. Bij warme leads ben je er dus zekerder van dat deze een verkoop gaan opleveren.
Koude leads zijn bijvoorbeeld lijsten met telefoonnummers die je met telemarketing gaat benaderen, zonder dat ze erom hebben gevraagd. Koude leads zijn dus mensen die volledig onbekend zijn bij jouw bedrijf en die ook nog geen (klik)gedrag hebben vertoond waaruit interesse blijkt voor jouw diensten.
Je kunt ook leads inkopen. Er zijn verschillende aanbieders van adressenbestanden.

Wat is leadgeneratie?

Onder leadgeneratie verstaan we alle activiteiten die bezoekers naar je website brengen. We maken onderscheid tussen warme en koude leads. Waarbij warme leads potentiële klanten zijn, die al hebben aangegeven interesse te hebben in jouw bedrijf, product of dienst.
Je kunt zelf aan leadgeneratie doen binnen je eigen klantenkring, door herhaalaankopen of aanverwante producten aan te bieden. Denk dan aan het verlengen van een abonnement, of het aanbieden van een extra verzekering op een bestaande polis. Deze vorm van leadgeneratie doe je het beste persoonlijk en in 1-op-1 benaderingen per telefoon, post of e-mail.
Leadgeneratie door middel van adverteren betekent dat je prospects bereikt; mensen die nog geen klant van je zijn.

Wat is een bedankpagina?

De bedankpagina is de pagina die je jouw klant geeft nadat hij de conversie (aankoop, inschrijving) heeft afgerond. Dit is de pagina waarop je de klant bedankt voor het feit dat hij jou heeft uitgekozen. Daarnaast doe je nog een paar dingen extra, als je wilt dat de klant een goed gevoeld overhoudt aan de koop. Bedankpagina’s zijn vaak heel rustig en overzichtelijk vormgegeven.
Je geeft de klant op zijn minst hele duidelijke procesinformatie over wat hij van je kan verwachten. Uiteraard geef je de klant het bestelnummer en een link naar de bestelling zelf. Verder meld je overzichtelijk belangrijke zaken als ‘hoe lang moet ik erop wachten’, ‘welke dag vindt het plaats’, ‘moet ik thuis zijn’, ‘waar moet ik mij melden’ enzovoort. Als er sprake is van een vervoerder, geef dan de track & trace code.
Je geeft hele eerlijke informatie over waar de klant terecht kan met vragen, klachten en om producten te retourneren. Naast dat dit wettelijk verplicht is, wekt dit vertrouwen. Geef een contactadres en telefoonnummer. Ook communiceer je nogmaals de leveringsvoorwaarden. Mocht je de bedankpagina commercieel willen inzetten, kan dat uiteraard ook. De betere acties op die plek zijn: melden hoeveel spaarpunten of kortingen de klant heeft voor een volgende aankoop, geef een vriend of vriendin korting, of vraag meer klantgegevens uit (kinderen, partner etc.) voor mogelijk cross-sell.

SOCIAL MEDIA
ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE
E-MAIL MARKETING
CONTENT

Back To Top