skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel Search Engine Optimalisation of SEO genoemd. Hiermee optimaliseer je jouw site voor zoekmachines zodat o.a. zoekrobots de inhoud van jouw webpagina’s beter kunnen lezen en beoordelen. Dit heet indexeren genoemd en zo maak je je website technisch SEO vriendelijk. Er zijn nog meer zaken die van belang zijn, zoals content en linkbuilding.
Bij zoekmachine optimalisatie is het erg belangrijk jezelf te verplaatsen in je (potentiële) klanten. Welke zoekwoorden gebruiken deze mensen wanneer ze in Google zoeken naar jouw producten of diensten? Je kunt hierop inspelen en je website hierop inrichten. Dit maakt je website gebruiks- en zoekmachine vriendelijker, waardoor je mensen sneller verleidt tot aankoop of een andere gewenste actie. Dit noemen we een conversie. Een zoekwoorden onderzoek kan je helpen om te achterhalen op welke zoekwoorden je vindbaar wilt (en moet) zijn.

Wat is linkbuilding?

Bij linkbuilding wordt er door de populaire zoekmachines gekeken of er websites naar jouw website linken. Kortom, of je links van derden (andere websites) ontvangt die verwijzen naar jouw homepage of andere webpagina’s. Zoekmachines kijken daarnaast ook of er wordt gesproken op social media over jouw producten, diensten of bedrijfsnaam. Of delen bezoekers van je website zaken van je bedrijf liken en delen op Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest etc. Het bieden van interessante (grappig, biedt gemak, acties, tips etc.) content voor webbezoekers kan er toe bijdragen dat ze sneller linken naar je website. Goede diensten, producten en een geweldige klantenservice aanbieden dragen ook bij tot het verkrijgen van waardevolle en relevante links.

Wat zijn ALT-teksten?

Deze worden ingevuld als de titel van een afbeelding. Dit geeft aan wat er te zien is op de afbeelding die wordt getoond op webpagina. Een andere naam voor ALT-teksten is alt-tags. Voor zoekmachines, maar ook voor mensen met een visuele handicap, is een alt-tag belangrijke informatie. Dit omdat de zoekrobots, en mensen met een visuele handicap, een afbeelding niet kunnen lezen.

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn links naar een website toe. Dus welke websites linken naar jouw website. Naar bepaalde webpagina’s van jouw website. Backlinks worden ook wel inkomende links genoemd. Inkomende links zijn belangrijk voor linkbuilding. Het krijgen van interessante en relevante links van externe sites is het doel! Stel ik wil vindbaar zijn op de volgende zoekwoorden: zoekmachine optimalisatie training. Dan is het krijgen van een verwijzing van een site, met een link en linktekst op een webpagina van deze externe site, die aansluit op mijn webpagina. Dus een link van een blog die gaat over voetballen is “leuk”. Maar deze link die verwijst naar mijn webpagina is niet interessant voor linkbuilding. Stel mijn webpagina krijg een verwijzing van een externe site, die een webpagina bevat die gaat over zoekmachine optimalisatie training, dan is er sprake van een interessante en relevante link.

Wat is crawlen?

Zoekmachines zoals Google gebruiken software die zoekrobots of ook wel webcrawlers worden genoemd. Deze crawlers hebben het doel om op het internet openbare en beschikbare webpagina’s te vinden. De zoekrobot van Google heeft de naam Googlebot meegekregen. Deze crawlers bekijken webpagina’s van een website. Volgen de getoonde links op deze webpagina’s. Vergelijkbaar met wat webbezoekers doen als deze bladeren door de inhoud van websites op internet. De zoekrobots gaan van webpagina naar webpagina, van link naar link. Ze brengen gegevens over die webpagina’s terug naar de servers van de zoekmachines.

Wat is duplicate content?

Duplicate content verwijst naar webteksten, of gedeeltes van webteksten, op één of meerdere websites die behoorlijk vergelijkbaar zijn met een webpagina waar deze content als eerst is op geplaatst. De populaire zoekmachines hebben een voorkeur voor unieke content die wordt getoond op webpagina’s. Het gemakshalve overnemen en gebruiken van andere content van andere sites is een voorbeeld van duplicate content. Het gebruik van duplicate content heeft gevolgen voor je zoekresultaten. Google accepteert maar 1 pagina als unieke pagina. Duplicate content kan op meerdere manieren worden voorkomen. Dit door het schrijven van onder andere unieke metatags, kopteksten (headings zoals H1 koppen), webteksten etc. Kijk voor meer informatie hierover op de website van Google. (https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=nl)

Wat is Google Search Console?

Dit is een gratis en uitgebreide webtool van Google die door veel organisatie wordt gebruikt voor zoekmachine optimalisatie. Deze Google SEO tool biedt onder andere technische informatie over een website of websites. Daarnaast kan je ook zoekmachine marketing georiënteerde informatie in deze geavanceerde tool vinden.
Header tag: deze tags geven op een website aan wat de titel, dit wordt vaak kenbaar gemaakt door middel van een H1 kop, en tussenkoppen (H2 t/m H6) zijn op een webpagina. Voor de tussenkoppen van een site worden vaak H2 t/m H6 gebruikt. Deze header tag is niet alleen zeer belangrijk voor de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Het goed toepassen van de header tag verbeterd de leesbaarheid van webteksten. En dus de usability van je website. Zowel de zoekmachines als webbezoekers moeten door deze tags snel helder krijgen waar je webpagina over gaat.

Wat zijn heading tags?

In de HTML van je webpagina kun je structuren en laagjes aanbrengen in de teksten en content.
De titel van jouw pagina is de H1-tag in HTML, verwar deze niet met de title tag. Informatie in die titel wordt zowel door de lezer van jouw pagina, als door zoekmachines als hoogste gewaardeerd. Daar moet namelijk precies staan wat jij op die pagina aanbiedt.
H2-tags zijn de titels van tussenkopjes. Sowieso wordt een online tekst veel leesbaarder als je de tekst opbreekt in alinea’s van drie tot zes regels. Om de tekst nog gebruiksvriendelijker te maken, kun je elke alinea (of groepje alinea’s) voorzien van een tussenkopje. Dat is de H2-tag in HTML.
Je kunt uiteraard de H2-kopjes ook gebruiken op een pagina met meerdere kolommen, om de kolommen een naam te geven. Dan wil je nog een extra laagje maken om je alinea’s weer een tussenkopje te geven. Hiervoor zijn de H3-tags en verder.
Voor de zoekmachines wordt echter elke laag lager steeds minder belangrijk. Zorg er dus voor dat je keywords in je H1- en H2-tags staan. Ga er trouwens niet vanuit dat als je op jouw pagina mooie kopjes ziet, dat ze dan automatisch ook het juiste niveau hebben in HTML. Controleer altijd of niet per ongeluk niveau H2 is overgeslagen en er dus alleen H1-, H3 -en H4-kopjes op jouw pagina staan. Dat kun je aan de buitenkant niet altijd zien.

Wat is een URL?

URL staat voor Uniform Resource Locator. Het geeft de unieke locatie van een webpagina of een document aan op het internet.

Een SEO-vriendelijke URL is kort, duidelijk en leesbaar en voldoet aan de volgende regels:
• Gebruik koppeltekens (het minteken) en geen underscore om woorden van elkaar te onderscheiden. Gebruik koppeltekens wanneer het je URL leesbaarder maakt
• Een webpagina mag slechts één URL hebben; zo vermijd je dubbele content.
• Hou de URL kort maar omschrijvend; zo schrijf je bedrijf.nl/over-ons, in plaats van www.bedrijf.nl/wat-u-altijd-wilde-weten-over-ons-en-ons-bedrijf
• Laat je sitemap zien op je website; zo bied je jouw bezoeker en Google een snel overzicht van je website
• Maak een duidelijke sitestructuur, zonder al te veel ingewikkelde kruisverbanden waardoor niet alleen jouw gebruikers, maar ook de zoekmachines verdwalen en vastlopen op jouw website
• Zet de juiste document extensies (.php, .html, .pdf) op het einde van iedere URL (behalve van je home pagina)

Als je pagina eenmaal een domeinnaam heeft en een URL, zorg er dan voor dat die niet te vaak meer verandert. Zoekmachines houden de oude domeinnaam nog weleens lang vast. Klanten die er gebruik van maken, komen dan op een niet bestaande pagina uit en krijgen een 404-error. Zet daarom een 301-redirect op je oude pagina-URL en verwijs naar je nieuwe pagina. Hierdoor bewaar je ook nog alle opgebouwde reputatie van je oude pagina en hevel je die over naar je nieuwe pagina.

Wat zijn Google Adwords?

SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina’s in online zoekmachines worden weergegeven. Hiermee komt je website of aanbieding dus eerder in beeld bij een potentiële klant, dan de organische zoekresultaten. SEA en SEO zullen elkaar meestal versterken en samen meer klikken naar je site opleveren dan afzonderlijk.
Google Adwords zijn te herkennen aan het kleine gele “adv” blokje. Verder lijken ze zoveel mogelijk op organische zoekresultaten.
Benut elke letter in een advertentie, want de ruimte om je te presenteren is gering.
Advertentieruimte wordt verkocht via een complex biedingen systeem. Google houdt daarbij ook rekening met relevantie. Hierdoor weet je vooraf niet wat een advertentie je gaat kosten. Hoe hoger je staat, hoe meer klikken je krijgt, maar ook hoe duurder jouw plek kan zijn.
Advertentiekosten worden meestal uitgedrukt in kosten per klik (CPC). Het is verstandig om vooraf te bepalen wat een conversie je waard is.
Het bijhouden van de advertenties is dagelijks noodzakelijk, aangezien Google doorlopend aanpassingen verricht. Hierdoor kunnen conversies weleens zo duur worden, dat het onrendabel wordt. SEA wordt vaak uitbesteed aan gespecialiseerde bureaus die over de kostbare analyse software beschikken om SEA effectief én efficiënt in te zetten.

Wat is een metadescription?

De metadescription wordt in de natuurlijke zoekmachine resultaten van zoekmachines getoond onder de blauw gearceerde titel. De meta description is bedoeld om een korte en duidelijke omschrijving te geven van waar een webpagina over gaat. Wat deze webpagina en jouw organisatie te bieden heeft aan de bezoeker van jouw website.

Wat is een metatag?

Op een webpagina is deze HTML code niet zichtbaar voor webbezoekers. De zoekrobots van zoekmachines gebruiken deze tags/codes om in de zoekresultaten een omschrijving te tonen. Een metatag bestaat uit een titel en metadescription.

Wat is responsive?

Mobile friendly (responsive): Google heeft een voorkeur voor websites die goed functioneren en bruikbaar zijn op mobile devices zoals smartphones en tablet. Veel templates zijn tegenwoordig al responsive maar het blijft goed hierop te letten. Of je site mobiel vriendelijk is kan je achterhalen in Google Search Console.

Wat is ranking?

Ranking is de vindbaarheid van een bepaalde webpagina op bepaalde zoekwoorden in de natuurlijke zoekresultaten van zoekmachines. De vindbaarheid van webpagina’s van een bepaalde website kan op persoonsniveau, locatie afhankelijk, afhankelijk per device en tijdstip afhankelijk verschillen. De vindbaarheid van een website kan worden gemeten en geoptimaliseerd door onder andere Google Search Console.

Wat is een sitemap?

Dit is een webpagina of een document waarin links naar de webpagina’s van een website opgenomen zijn. Deze webpagina’s zijn vaak op onderwerp en relevantie gesorteerd. Een sitemap is een belangrijk hulpmiddel voor webbezoekers en zoekmachines. Waarom? Dit om bepaalde webpagina’s van een website te vinden. De vindbaarheid van een website kan worden geoptimaliseerd door middel van het gebruiken en toevoegen van een sitemap. Een sitemap toevoegen aan Search console is een advies.

Wat is een SSL certificaat?

Een SSL certificaat bestaat uit gegevensbestanden die een cryptografische sleutel (key) online aan de gegevens van een organisatie koppelen. Wanneer een SSL-certificaat op een webserver is geïnstalleerd, activeert dit het hangslot en een https-protocol. Daarnaast zorgt dit certificaat voor beveiligde verbindingen tussen een webserver en een webbrowser. SSL wordt regelmatig op websites gebruikt voor het beveiligen van online creditcardtransacties, gegevensoverdracht en logins. Dit is terug te zien aan de https vooraan de URL in plaats van http. Deze certificaten kan je online kopen of “regelen”, in bepaalde gevallen, via je de organisatie die de hosting van jouw site regelt.

Wat is een title?

Een title (of titel), is de tekst die bovenin de een webbrowser verschijnt wanneer een webpagina wordt geopend. Zoekmachines laten titels zien in de zoekresultaten mits je voldoet aan de richtlijnen van zoekmachines. Een goede en wervende titel is niet alleen belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Een aantrekkelijke titel die wordt getoond in zoekmachine resultaten, daar zullen webbezoekers vaker op klikken. Het gevolg hiervan is dat je meer webbezoekers op je website ontvangt via Google.

Wat zijn LSI keywords?

Zoekmachines als Google gebruiken in hun analyse ‘latent semantic indexing’. Dit houdt in dat ze per keyword de pagina’s niet alleen ranken op dat woord, maar ook op termen en woorden die er logisch mee samenhangen. Zo willen zoekmachines ervoor zorgen dat pagina’s die de gebruiker de juiste inhoud meegeven, hoger in de zoekresultanten komen te staan.
Wanneer je zoekt in Google zie je heel vaak een aantal suggesties van Google staan voor andere keywords die je ook zou kunnen proberen. Dit zijn de LSI Keywords.

De LSI keywords die bij het keyword horen waar je op probeert te scoren zouden eigenlijk als vanzelf in je tekst moeten opduiken als jij een goedlopend en logische stuk content maakt over jouw producten.
Een voorbeeld: je wilt een autoverzekering verkopen. Keywords zijn dan autoverzekering, en wellicht autoverzekering premie. LSI keywords zijn dan boetevrije jaren, overstappen, volledig casco, alleen WA en inzittenden, auto kopen etc. Allemaal termen die je direct associeert met een duidelijke uitleg over wat je krijgt in de autoverzekering, maar die niet per se de eerste dingen zijn die een gebruiker intypt als hij verzekeringen gaat vergelijken.

Wat zijn short tail keywords?

Shorttail keywords zijn de zoekopdrachten van 1, 2 of 3 keywords zoals “schoenen” en “mannen schoenen”. Shorttail zoekwoorden zijn goed voor slechts 30% van alle zoekverkeer. Het zoekvolume op shorttail keywords is hoog, maar dit weten al jouw concurrenten ook. Je hebt dus een enorme concurrentie als je je op deze woorden richt. Advertenties (SEA) op deze zoekwoorden zijn daardoor veel duurder.
Shorttail keywords geven een lagere kans op conversie omdat ze minder specifiek zijn. Stel: jij hebt een webshop met Nike hardloopschoenen voor vrouwen. Wanneer iemand in Google zoekt op “Nike hardloopschoenen voor vrouwen” (longtail), dan is er een grote kans dat die bezoeker in jouw shop vindt wat hij zoekt. Iemand die echter op “schoenen” zoekt kan ook naar heel andere schoenen op zoek zijn, bijvoorbeeld een laars met hak. De kans op een conversie daalt daarmee.
Shorttail keywords kun je niet negeren want ze zijn goed voor je prestige en autoriteit in de markt. Je kunt als marktleider gezien worden wanneer je op de belangrijkste shorttail keywords in jouw markt scoort. Echter, zonder de longtail, loop je 70% van alle zoekverkeer mis en haal je ook niet de conversie uit jouw website die je wilt.

Wat zijn longtail keywords?

Longtail keywords zijn de zoekopdrachten van vier woorden en langer.
Anders dan de shorttail zoekwoorden, zijn dit de termen waarmee jij je kunt onderscheiden van je concurrenten. Hier geeft de klant meer detail aan zijn zoekopdracht. Vaak zie je dat mensen dan al overgaan van algemene oriëntatie (schoenen), naar de schoenen die ze willen kopen (‘merk’ herenschoenen maat ‘x’). Je haalt met dit ene specifieke keyword weliswaar minder mensen naar je website, dan met de algemene term. Maar de mensen die op deze term binnen komen, zijn wél de mensen die jouw producten of diensten daadwerkelijk gaan afnemen. Daarnaast zijn alle longtail combinaties bij elkaar goed voor maar liefst 70% van alle zoekopdrachten.
Longtail keywords krijg je niet te zien via keyword tools. Dat is enerzijds een nadeel (geen inzicht) maar ook een groot voordeel (je concurrent focust er niet op). Je kunt perfect op longtail scoren door letterlijk vragen te gaan beantwoorden die spelen in jouw doelgroep.

Wat is keyword density?

Keyword density heeft te maken met de frequentie waarmee een bepaald zoekwoord voorkomt in een stuk tekst op je website. Je telt dus hoe vaak dat woord voorkomt in de tekst (content) op je pagina’s in je content managementsysteem (CMS).
Een vuistregel die wordt gehanteerd bij SEO is een keyword dichtheid tussen de 2% en 4%. Onder de 2% kan de zoekmachine niet detecteren waar jouw pagina nu precies overgaat. Boven de 4% is het vaak opvallend, en mogelijk zelfs storend, hoe vaak een keyword in de tekst voorkomt.
Belangrijk is het om in eerste instantie op een natuurlijke manier te schrijven.
Eventueel kunt je achteraf keywords toevoegen. Houd hier niet meteen bij het schrijven al rekening mee. Zoekwoorden weghalen of toevoegen doe je eenvoudig door ze te vervangen door synoniemen, of door zinnen een beetje om te verbouwen.
Zoekwoorden laat je in ieder geval wél staan in de titels en tussenkopjes (H1, H2 en H3 kopjes), omdat die meestal zwaarder meetellen in de zoekmachine algoritmes.

SOCIAL MEDIA
ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE
E-MAIL MARKETING
CONTENT

Back To Top