skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754
Goed Starten Met Zoekmachine Optimalisatie Deel 1

Weet je waarmee je moet gaan starten als het om zoekmachine optimalisatie gaat? Graag leg ik je in twee blogartikelen uit hoe je jouw website, en dus jouw producten of diensten, beter vindbaar laat zijn in bijvoorbeeld Google. Deze informatie is ook geschikt voor bedrijven die al bezig zijn met het optimaliseren van hun site of sites voor de natuurlijk zoekresultaten van zoekmachines.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, wordt ook wel Search Engine Optimalisation of SEO genoemd. Dit houdt in dat je jouw site optimaliseert voor zoekmachines. Dit met als doel dat onder andere de zoekrobots de inhoud, bijvoorbeeld teksten, links en foto’s, van jouw webpagina’s beter kunnen lezen en beoordelen. Het lezen en beoordelen door zoekrobots wordt ook wel indexeren genoemd. Dit noemen we het technisch SEO vriendelijk maken van een website. Daarnaast zijn er zijn nog meer zaken die van belang zijn om mee aan de slag te gaan! Denk hierbij aan content en linkbuilding.

Bij zoekmachine optimalisatie is het erg belangrijk jezelf te verplaatsen in je (potentiële) klanten. Welke zoekwoorden gebruiken deze mensen wanneer ze in Google of Bing opzoek zijn naar jouw producten of diensten? Je kunt hierop in spelen en je website hierop inrichten. Waarom? Dit maakt je website gebruiks- en zoekmachine vriendelijker. Hierdoor ga je mensen sneller verleiden tot het kopen van je producten of diensten. Dit noemen we een conversie. Een zoekwoorden onderzoek kan je helpen om te achterhalen op welke zoekwoorden je vindbaar wilt (en moet) zijn.

De basiselementen van zoekmachine optimalisatie

De volgende zaken zijn erg belangrijk om mee aan de slag te gaan en te blijven op SEO gebied:

Content: zonder zoekmachine vriendelijke content op je website wordt het lastig om een website beter vindbaar te laten zijn in de natuurlijke zoekmachine resultaten door middel van zoekmachine optimalisatie. Bij content kun je denken aan het zoekmachine vriendelijk maken van bijvoorbeeld webteksten, titels, metadescriptions, afbeeldingen en video’s.

Technische SEO optimalisatie: het is erg belangrijk de je website zoekmachine technisch goed op orde is! Waarom? Wanneer je website op dit punt SEO technisch gezien niet op orde is, dan heeft dit negatieve gevolgen. Het is mogelijk dat de zoekrobots van Google de inhoud van jouw webpagina’s niet kunnen bekijken. Daarnaast kijkt Google onder andere na de laadsnelheid van je webpagina’s, of jouw website goed bruikbaar is door webbezoekers op smartphones en tablets. Of jouw site beveiligd is met een SSL-certificaat. Een optie is om zelf aan de slag gaan met je de technische optimalisatie van site, webshop of blog.

Er zijn zoekmachine vriendelijke site templates te koop voor bijvoorbeeld het open source Content Management Systeem (CMS) genaamd WordPress. Ook voor andere open source CMS-en, bijvoorbeeld Joomla en Magento, en andere content management systemen is er online veel te koop en mogelijk. Dit met als doel jouw website op SEO technisch gebied te optimaliseren.

Linkbuilding: bij linkbuilding wordt er door de populaire zoekmachines gekeken of er websites naar jouw website linken. Kortom, of je links van derden (andere websites) ontvangt die verwijzen naar jouw homepage of andere webpagina’s. Zoekmachines kijken daarnaast ook of er wordt gesproken op social media over jouw producten, diensten of bedrijfsnaam. Of delen bezoekers van je website zaken van je bedrijf liken en delen op Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest etc. Het bieden van interessante (grappig, biedt gemak, acties, tips etc.) content voor webbezoekers kan er toe bijdragen dat ze sneller linken naar je website. Goede diensten, producten en een geweldige klantenservice aanbieden dragen ook bij tot het verkrijgen van waardevolle en relevante links.

Zoekmachine optimalisatie terminologie

Wanneer je aan de slag gaat met SEO zul je met bepaalde termen in aanraking komen. Tegenkomen op websites, blogs. Hieronder de meest gebruikte zoekmachine optimalisatie termen:

ALT-teksten: deze worden ingevuld als de titel van een afbeelding. Dit geeft aan wat er te zien is op de afbeelding die wordt getoond op webpagina. Een andere naam voor ALT-teksten is alt-tags. Voor zoekmachines, maar ook voor mensen met een visuele handicap, is een alt-tag belangrijke informatie. Dit omdat de zoekrobots, en mensen met een visuele handicap, een afbeelding niet kunnen lezen.

Backlinks: dit zijn links naar een website toe. Dus welke websites linken naar jouw website. Naar bepaalde webpagina’s van jouw website. Backlinks worden ook wel inkomende links genoemd. Inkomende links zijn belangrijk voor linkbuilding. Het krijgen van interessante en relevante links van externe sites is het doel! Stel ik wil vindbaar zijn op de volgende zoekwoorden: zoekmachine optimalisatie training. Dan is het krijgen van een verwijzing van een site, met een link en linktekst op een webpagina van deze externe site, die aansluit op mijn webpagina. Dus een link van een blog die gaat over voetballen is “leuk”. Maar deze link die verwijst naar mijn webpagina is niet interessant voor linkbuilding. Stel mijn webpagina krijg een verwijzing van een externe site, die een webpagina bevat die gaat over zoekmachine optimalisatie training, dan is er sprake van een interessante en relevante link.

Bestandsnaam: dit is de naam die je meegeeft aan een bestand, bijvoorbeeld een afbeelding die wordt getoond op een webpagina. Het zoekmachine vriendelijk maken van bestandsnamen van foto’s, PDF- en Word bestand is een advies. Waarom? Hierdoor worden afbeeldingen en bestanden beter gevonden worden door mensen die in Google zoeken op bijv. afbeeldingen. De populaire zoekmachines analyseren niet alleen webteksten. Ze analyseren ook de bestandsnamen.

Crawlen: zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google gebruiken software die zoekrobots of ook wel webcrawlers worden genoemd. Deze crawlers hebben het doel om op het internet openbare en beschikbare webpagina’s te vinden. De zoekrobot van Google heeft de naam Googlebot meegekregen. Deze crawlers bekijken webpagina’s van een website. Volgen de getoonde links op deze webpagina’s. Vergelijkbaar met wat webbezoekers doen als deze bladeren door de inhoud van websites op internet. De zoekrobots gaan van webpagina naar webpagina, van link naar link. Ze brengen gegevens over die webpagina’s terug naar de servers van de zoekmachines.

Duplicate content: verwijst naar webteksten, of gedeeltes van webteksten, op één of meerdere websites die behoorlijk vergelijkbaar zijn met een webpagina waar deze content als eerst is op geplaatst. De populaire zoekmachines hebben een voorkeur voor unieke content die wordt getoond op webpagina’s. Het gemakshalve overnemen en gebruiken van andere content van andere sites is een voorbeeld van duplicate content. Het gebruik van duplicate content heeft gevolgen voor je zoekresultaten. Google accepteert maar 1 pagina als unieke pagina. Duplicate content kan op meerdere manieren worden voorkomen. Dit door het schrijven van onder andere unieke metatags, kopteksten (headings zoals H1 koppen), webteksten etc. Kijk voor meer informatie hierover op de website van Google. (https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=nl)

Google Search Console: een gratis en uitgebreide webtool van Google die door veel organisatie wordt gebruikt voor zoekmachine optimalisatie. Deze Google SEO tool biedt onder andere technische informatie over een website of websites. Daarnaast kan je ook zoekmachine marketing georiënteerde informatie in deze geavanceerde tool vinden.

Header tag: deze tags geven op een website aan wat de titel, dit wordt vaak kenbaar gemaakt door middel van een H1 kop, en tussenkoppen (H2 t/m H6) zijn op een webpagina. Voor de tussenkoppen van een site worden vaak H2 t/m H6 gebruikt. Deze header tag is niet alleen zeer belangrijk voor de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Het goed toepassen van de header tag verbeterd de leesbaarheid van webteksten. En dus de usability van je website. Zowel de zoekmachines als webbezoekers moeten door deze tags snel helder krijgen waar je webpagina over gaat.

Laadsnelheid: dit geeft aan hoe snel een webpagina wordt ingeladen in een webbrowser. Hoe sneller een website, bijvoorkeur binnen max. 2 seconden, wordt getoond aan een webbezoeker, des te beter een website zal scoren op zaken zoals zoekmachine- en gebruiksvriendelijkheid, het verleiden van webbezoekers tot acties zoals kopen, aanvragen, downloaden, boekingen. Google heeft een webtool ontwikkeld, genaamd Google PageSpeed, om de laadsnelheid van webpagina’s te optimaliseren.

Local Search: vindbaar zijn met je producten of diensten in combinatie met een woonplaats. Stel een weddingplanner uit Wijk bij Duurstede wil vindbaar zijn op: weddingplanner Wijk bij Duurstede. Het advies is om een Google Mijn Bedrijf account en Google+ pagina te activeren. In deze Google tools kan je de nodige interessante informatie opnemen over jouw bedrijf. Denk hierbij aan adresgegevens, openingstijden, foto’s. Google weet vanuit welke locatie een webbezoeker zoekt. Daarom is het resultaatgericht inzetten van de genoemde Google tools een aanrader.

Metadescription: de metadescription wordt in de natuurlijke zoekmachine resultaten van zoekmachines getoond onder de blauw gearceerde titel. De meta description is bedoeld om een korte en duidelijke omschrijving te geven van waar een webpagina over gaat. Wat deze webpagina en jouw organisatie te bieden heeft aan de bezoeker van jouw website.

Metatags: op een webpagina is deze HTML code niet zichtbaar voor webbezoekers. De zoekrobots van zoekmachines gebruiken deze tags/codes om in de zoekresultaten een omschrijving te tonen. Een metatag bestaat uit een titel en metadescription.

Mobile friendly: vanaf 21 april 2015 ga je minder webbezoekers ontvangen op je website via Google als je geen mobiele website hebt. Google heeft een voorkeur voor websites die goed functioneren en bruikbaar zijn op apparaten. Dit worden ook wel (mobile) devices genoemd, zoals smartphones en tablet. Er kunnen responsive templates online worden gekocht voor bijvoorbeeld WordPress sites. Door zo’n template aan te schaffen maak je al een eerste goed stap op SEO techniek gebied. Of je site mobiel vriendelijk is kan je achterhalen in Google Search Console.

Ranking: de vindbaarheid van een bepaalde webpagina op bepaalde zoekwoorden in de natuurlijke zoekresultaten van zoekmachines. De vindbaarheid van webpagina’s van een bepaalde website kan op persoonsniveau, locatie afhankelijk, afhankelijk per device en tijdstip afhankelijk verschillen. De vindbaarheid van een website kan worden gemeten en geoptimaliseerd door onder andere Google Search Console.

Sitemap: is een webpagina of een document waarin links naar de webpagina’s van een website opgenomen zijn. Deze webpagina’s zijn vaak op onderwerp en relevantie gesorteerd. Een sitemap is een belangrijk hulpmiddel voor webbezoekers en zoekmachines. Waarom? Dit om bepaalde webpagina’s van een website te vinden. De vindbaarheid van een website kan worden geoptimaliseerd door middel van het gebruiken en toevoegen van een sitemap. Een sitemap toevoegen aan Search console is een advies.

SSL certificaat: gegevensbestanden die een cryptografische sleutel (key) online aan de gegevens van een organisatie koppelen. Wanneer een SSL-certificaat op een webserver is geïnstalleerd, activeert dit het hangslot en een https-protocol. Daarnaast zorgt dit certificaat voor beveiligde verbindingen tussen een webserver en een webbrowser. SSL wordt regelmatig op websites gebruikt voor het beveiligen van online creditcardtransacties, gegevensoverdracht en logins. Dit is terug te zien aan de https vooraan de URL in plaats van http. Deze certificaten kan je online kopen of “regelen”, in bepaalde gevallen, via je de organisatie die de hosting van jouw site regelt.

Title: wordt ook wel titel genoemd, is de tekst die bovenin de een webbrowser verschijnt wanneer een webpagina wordt geopend. Zoekmachines laten titels zien in de zoekresultaten mits je voldoet aan de richtlijnen van zoekmachines. Een goede en wervende titel is niet alleen belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Een aantrekkelijke titel die wordt getoond in zoekmachine resultaten, daar zullen webbezoekers vaker op klikken. Het gevolg hiervan is dat je meer webbezoekers op je website ontvangt via Google.

Website structuur: een website is vaak opgebouwd in een bepaalde structuur. Een website structuur is opgebouwd uit secties. Deze secties kunnen vaak worden onderverdeeld in categorieën. Zalando heeft een website structuur die logisch is voor webbezoekers. Dus gebruiksvriendelijk is. Daarnaast is deze structuur ook zoekmachine vriendelijk. Webbezoekers kunnen snel, vaak binnen drie klikken, die producten vinden op deze webshop die ze zoeken.

Zoekterm of zoekwoord: is een woord, of een zoekwoorden combinatie, die door webbezoekers worden ingetikt in de zoekbalk van zoekmachines. Webbezoekers gebruiken zoekwoorden om de door hun gewenste informatie, die beschikbaar is op het internet, gemakkelijk te vinden. Zoekwoorden worden ook wel keywords genoemd.

Klaar om deel twee van dit blogartikel te lezen? We gaan je helpen om je site beter vindbaar te laten zijn in de populaire zoekmachines.

Dit bericht heeft 2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top