skip to Main Content
Support of advies nodig? contact@hvho.nl 06-51 357 754
Goed Starten Met Zoekmachine Optimalisatie Deel 2

In het eerste deel van het blogartikel; goed starten met zoekmachine optimalisatie, is er stilgestaan bij een introductie en de basiselementen van SEO en bijhorende termen. In dit tweede blogartikel ga ik verder in op zaken die van belang zijn om de vindbaarheid van jouw site in de natuurlijke zoekmachine resultaten te realiseren. Om een goede posities in de zoekresultaten te behouden.

Voorbereiding voor je start met zoekmachine optimalisatie. Het zoekwoorden onderzoek

Je hebt wellicht gehoord van short en long tail zoekwoorden? Een voorbeeld van een short tail zoekwoord: schoenen. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord combi: Nike dames schoenen. Mensen die online iets gaan zoeken zitten in een bepaalde fase. Denk hierbij aan een oriëntatie- of een koopfase. Daar moet je iets mee als ondernemer. Zoekwoorden combineren met woonplaatsen en andere zaken, bijvoorbeeld een bepaalde doelgroep, is een advies. Bijvoorbeeld accountant Utrecht (plaats) of rechtsbijstand verzekering ondernemer (doelgroep).

We raden je aan in te spelen op het zoekgedrag van je (potentiële) klanten. De zoekwoorden te achterhalen die worden ingegeven in de zoekbalk van de populaire zoekmachines.

Stap 1:

Bedenk op welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn. Deze zoekwoorden kun je zelf bedenken, maar je kunt er ook webtools voor gebruiken. Denk hierbij aan Ubersuggest en de Google Adwords zoekwoorden planner. Ubersuggest is een webtool die je gratis kan gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek. De Adwords zoekwoord planner kan in principe ook gratis worden gebruikt voor dit onderzoek. De maar is dan wel dat je bepaalde gegevens moet invullen in Google Adwords om deze tool te kunnen gebruiken.

Wat zijn de voordelen van Ubersuggest? In Ubersuggest kun je zoekwoorden vinden die mensen gebruiken als zoekopdracht in Google. Je typt zelf een zoekwoord of zoekwoord combinatie in Ubersuggest. Aan de hand hiervan zoekt het programma bijbehorende zoekwoorden. Deze lijst met zoekwoord combinaties kun je vervolgens exporteren naar een bestandsformaat CSV.

Het makkelijke van Google Adwords is dat je een excelbestand kunt importeren uit Ubersuggest. Door dit te doen kun het zoekvolume terugzien van de zoekwoorden die je hebt geïmporteerd vanuit Ubersuggest. Welk zoekwoorden scoren op zoekvolume hoog? En welke niet? Zoekvolume betekent dat er veel of weinig wordt gezocht op bepaalde zoekwoorden door gebruikers van zoekmachines. Dit is waardevolle informatie waarmee je aan de slag moet. Dit om in te spelen op het zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten.

Vraag aan potentiële klanten welke zoekwoorden zij gebruiken wanneer ze zoeken naar jouw producten of diensten. Aan de hand van deze informatie kun je de lijst met zoekwoorden waar nodig verder uitbreiden, controleren. Deze informatie kan je uiteraard ook achterhalen bij je klanten. Het achterhalen van deze informatie bij je potentiële klanten is nog interessanter. Waarom? Ze zijn nog niet jouw klant, dus hun zoekgedrag achterhalen en hierop inspelen is belangrijk.

Stap 2:

In Google Search Console kun je o.a. nagaan op welke zoekwoorden je website vindbaar is. Met welke zoekwoorden kom je op pagina 1 en met welke woorden op pagina 2, 3 of verder. Deze informatie kan worden gebruikt om je zoekmachine optimalisatie te meten, analyseren en te optimaliseren. Deze Google tool kan gratis worden gebruikt voor SEO activiteiten. Een nieuwe site aanmelden bij de deze tool is een aanrader. Google gaat met haar zoekrobots sneller de webpagina’s van je site indexeren.

Je krijgt in Google Search Console o.a. meldingen te zien als er iets niet goed gaat. Bijvoorbeeld dat je zoekmachine optimalisatie niet inzet conform de zoekmachine optimalisatie richtlijnen van Google. De zoekrobots van Google webpagina’s van een site niet kunnen vinden. Dus dat de webpagina’s niet door zoekrobots zijn geïndexeerd. Je ziet ook op welke zoekwoorden bezoekers binnenkomen vanuit Google op je site. Dit is handig en belangrijk om te weten! Dit omdat je de zoekwoorden weet waarop bezoekers zoeken en hoe je vindbaarheid is op bepaalde zoekwoorden in de ranking van Google. Deze informatie kun je verder gebruiken om je website nog beter vindbaar te maken.

Stap 3:

Kies de zoekwoorden die passen in de webpagina structuur van je site. We geven je een voorbeeld:

Internetwinkel Zalando verkoopt o.a. schoenen. Zalando is op het internet onder andere terug te vinden met damesschoenen, dames sneakers, maar ook op de merken van de verschillende schoenen. Bijvoorbeeld Nike dames sneakers en Nike Air Max dames. Dit helpt een (potentiële) klant om makkelijk te zoeken, in te spelen op hun online shopgedrag. Hoe sneller je wordt gevonden op bepaalde zoekwoorden des te makkelijker het voor de klant is om bij jou het product of de dienst af te nemen.

Je kunt dit doen door het AIDA-model te gebruiken. AIDA is een marketingmodel waarin 4 stappen aan bod komen: Attention, Interest, Desire en Action.

Attention: in het geval van Zalando wil deze webshop goed vindbaar zijn op de volgende zoekwoorden: dames schoenen.

Interest: in het geval van Zalando wil deze webshop goed vindbaar zijn op de volgende zoekwoorden: dames schoenen Nike. Deze zoekwoorden combi is voor de dames die een stap verder zijn in hun oriëntatie fase qua het kopen van een bepaald type schoen. In dit geval een Nike schoen.

Desire: in het geval van Zalando wil deze webshop goed vindbaar zijn op de volgende zoekwoorden: dames Nike Air Max. Dames die op deze keywords zoeken zijn al dichtbij de aankoop van een specifiek product. Op dit soort zoekwoorden scoren in de zoekmachines is makkelijker t.o.v. (short tail) zoekwoord combi: dames schoenen.

Action: in het geval van Zalando wil deze webshop goed vindbaar zijn op de volgende zoekwoorden: dames Nike Air Max 90. Wanneer een dame zoekt op deze zoekwoorden, dat zijn de echt shoppers die dicht bij een aankoop zitten.

Zalando heeft de website structuur van haar webshop zo opgebouwd dat er webpagina’s aanwezig zijn die bovenstaande zoekwoorden bevatten. Op deze pagina’s ligt er een focus op bepaalde zoekwoorden. Bijvoorbeeld een focus op zoekwoorden zoals: Nike dames schoenen.

Aan de slag gaan met de zoekmachine optimalisatie vraagt om onderzoek

Starten met met een 0-meting is een advies. Dit betekent dat je onderzoek gaat doen hoe je site scoort op het gebied van content, techniek en linkbuilding. Dit onderzoek is goed uit te voeren met Google Search Console. Deze 0-meting geeft inzicht waarmee je moet gaan starten op het gebied van SEO voor jouw site. Een andere gratis tool die je kan helpen met je 0-meting is Varvy. Deze site checkt of je site zich houdt aan de Google richtlijnen voor webmasters. Dit zijn richtlijnen die Google hanteert voor SEO.

Een advies is om in eerste instantie de focus bij de start te leggen bij content en techniek. Daarna bij linkbuilding.

Aan de slag met SEO verbeteringen op je website

Begin met de content die je al hebt en die eventueel al op je website staat. Dit maakt het gemakkelijker om te starten.

Metatags: Dit is het eerste punt waar je contact krijgt met je (potentiële) klanten.De klanten typen hun zoekwoorden in in de zoekmachine. Aan de hand daarvan krijgen zij een titel te zien als zoekresultaat met een omschrijving. Een goede omschrijving is dus belangrijk.

Titel: dit is de bovenste regel van de advertentie. Deze regel komt ook te staan in je browserbalk.

De zichtbare (groene) URL: dit is de URL van de pagina waarnaar je advertentie doorverwijst. Deze URL kun je optimaliseren voor je website. Een voorbeeld van een zoekmachine vriendelijke URL is www.hvho.nl/aanbod/zoekmachine-optimalisatie-training

De grijze omschrijving: dit is de meta omschrijving.

Richtlijnen voor zoekmachine- en gebruiksvriendelijke webpagina’s

  • Gebruik niet meer dan 50 karakters voor een titel.
  • Gebruik voor de meta description tussen de 100 en 115 karakters. Bijvoorkeur 100 karakters.
  • Verwerk het zoekwoord of zoekwoorden waarop je vindbaar wil zijn altijd in de H1 koptekst.
  • Verwerk het zoekwoord of zoekwoorden in enkele H2 (en overige) kopteksten.
  • Werk met alt tags voor je afbeeldingen. Verwerk hierin het zoekwoord waarop je vindbaar wilt zijn.
  • Verwerk zoekwoorden in de bestandsnamen van afbeeldingen. Mensen zoeken veel op afbeeldingen in o.a. Google.
  • Verwerk thema gerelateerde zoekwoorden en synoniemen van zoekwoorden in de geoptimaliseerde webteksten. Bijvoorbeeld een synoniem van zoekmachine optimalisatie: SEO.
  • Maak afbeeldingen en video’s zoekmachine vriendelijk. Afbeeldingen optimaliseren kan o.a. in veel CMS-en. Video’s optimaliseren kan doormiddel van YouTube (mits daar jouw filmpje staat).
  • Keyword Density geeft weet hoevaak een zoekwoord in de geschreven content op een pagina voorkomt. Op dit moment mag deze een percentage van 2% zijn. Dit betekent dat dit in en tekst van 300 woorden maximaal 6 maal mag voorkomen. Je berekend dit door: 300 woorden x 2 (keyword density) = 6
  • Verwerk links naar andere webpagina’s in webteksten.
  • Beperk je webteksten tot max. 300-400 woorden. En ja, dat aantal woorden hebben we nu overschreden in dit blogartikel ; )

Andere zaken om mee te gaan starten op zoekmachine optimalisatie gebied

  • Activeer een Google account (stap 1) en een Google Search Console account (stap 2).
  • Maak een property aan, die is een website profiel, aan in Search Console.
  • Maak een sitemap aan. Dit kan je regelen via je CMS of met sites online.
  • Meld je sitemap aan in Google Search Console. Dit om je site sneller te laten indexeren.
  • Activeer een Google Mijn Bedrijf account. Ga hierin je adresgegevens etc. opnemen.
  • Maak een YouTube kanaal aan. Verwijs vanaf dit account naar je site.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? Volg een SEO training

Bij het Hart voor het ondernemerschap bieden we een praktisch ingestoken en resultaatgerichte 1-daagse zoekmachine optimalisatie training aan. We gaan jouw site beter vindbaar laten zijn in zoekmachines zoals Google en Bing. Tot ziens?

Dit bericht heeft 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top